anonymatonaringen.blogg.se

Tonårstjej som är trött på att skriva i sin vanliga dagbok.

Funderingar kring julklapparna till barnen.

Publicerad 2014-12-26 00:39:46 i Allmänt, Åsikter,

Nu kommer jag skriva ett inlägg där jag låter som en gammal tant som klagar på dagens samhälle. Men helt seriöst, om ni inte håller med om någonting i den här texten så får ni gärna höra av er.
 
Man har ju firat jul nu i Sverige, dom flesta i alla fall, och på julen får alla snälla barn julklappar av tomten. Men grejer är att när vi firade så mådde jag typ illa av hur mycket leksaker som barnen fick och hur otacksamma dom var över presenterna. Barnen fick ungefär 15-20 paket var. 15-20 paket! Kom igen, inget barn har varit så snällt. Dom fick ett paket, öppnade och sedan kastade iväg för att öppna nästa. Flera gånger så såg dom inte ens glada ut utan ville bara öppna fler och fler paket. Jag frågade ett av barnen vad hen hade fått men hen sa tre saker och sedan att hen inte kom ihåg mer vad hen hade fått. Det blir jag lite sur på faktiskt.
 
Jag har aldrig varit ett särskilt bortskämt barn, aldrig haft mycket pengar i familjen och inte fått allt som jag har pekat på. Det är just för att jag alltid ha fått lära mig att man får förtjäna och kämpa för det man vill ha som jag tror att jag reagerar så starkt på just det här. Och nej, jag är inte avundsjuk på att andra får mer än vad jag fick i deras ålder utan jag tycker bara att det är onödigt och blir inte bra för någon i slutändan. Om barn lär sig när dom är små att man får allt man vill ha och att pengar växer på träd så kan dessa barnen få det väldigt svårt med ekonomin senare i livet.
 
Detta är just mina åsikter så jag förväntar mig inte att alla ska hålla med men jag var tvungen att skriva av mig lite av mina tankar och detta halvt frustrerande ämne.

Kommentarer

Postat av: Johanna - enklaknep

Publicerad 2014-12-26 11:36:10

Hej, Ja det är ju så att många vuxna idag lånar pengar och har inte ett helt hållbart tänkande.

Det är svårt det där med julklappar och barn, man vill ju ge dom hela världen. Men lära dom att kunna fungera i världen när de växer upp. En svår balans gång. Tror inte att det går att fixa med bara mindre julklappar.

Jag vet även att barn är barn och kommer inte vad de åt till mat igår. De minns bara lite av alla de intryck som de utsätts för. Att de inte kommer ihåg har nog inte med mängden klappar de har.

Vad är det som skiljer din blogg ifrån andra?

Svar: Hej! Jag förstår helt vad du menar och jag håller med dig. Jag har ingen direkt lösning på problemet utan jag ville bara dela med mig av mina tankar kring detta och bara skriva vad jag tyckte. Varje förälder väljer själv hur de vill uppfostra sina barn och det har inte jag någon påverkan på, jag har ingen rätt att säga hur någon ska uppfostra sina barn. Jag ville bara som sagt skriva vad jag tänkte om själva ämnet!
Nu till min blogg. Jag tror inte att min blogg är så himla annorlunda egentligen om man tänker på alla bloggar. Men jag tror inte (vad jag har sett i alla fall) att så många tjejer i just min ålder väljer att ha en anonym blogg istället för att skriva om sin vardag. Jag skriver ingenting om min vardag utan mer om mina tankar och funderingar. Där skiljer sig min blogg lite från mängden tror jag.

Tack för din kommentar, kram!
Anonyma Tonåringen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela